Impreza została przygotowana i zaprezentowana z okazji Światowego Dnia Zdrowia. Całość obejmowała wiele różnorodnych działań, m. in. cykl zajęć dla klasy II, konkurs na gazetkę ścienną, warsztaty i zajęcia promujące zdrowie. Podsumowaniem tych działań był apel dla uczniów całej szkoły, połączony z kiermaszem zdrowej żywności.
Cykl zajęć propagujących wśród uczniów tematykę prozdrowotną - zajęcia lekcyjne oraz impreza szkolna
ZAJĘCIA LEKCYJNE
Scenariusz I
Temat: Jak dobrze być zdrowym
Cele:
-
wskazanie dzieciom związku między posiadaniem dobrego zdrowia a dobrym samopoczuciem;
-
zwrócenie uwagi na korzyści wynikające z faktu, że jest się zdrowym.
Sposób realizacji: rozmowa kierowana, praca zbiorowa, grupowa, układanie zdań, spontaniczne wypowiedzi uczniów, pantomima.
Materiały: ilustracje przedmiotów, które służą człowiekowi w umacnianiu zdrowia (owoce, warzywa, produkty spożywcze, sprzęt do zabaw, części stroju sportowego, środki higieny osobistej); ilustracje szczęśliwych młodych ludzi, uśmiechnięte twarze ludzi starszych, pomoc dzieci przy przejściu przez jezdnię osobie niewidomej, starszej, pomoc dziecka mamie przy zakupach, alpinista wspinający się na szczyt, sportowiec w wózku inwalidzkim przyjeżdżający do mety, pilot w kabinie samolotu, płetwonurek na dnie morza, pielęgniarka opatrująca ranę, rozsypane warzywa.
Plan zajęć:
Integracja grupy, wytworzenie odpowiedniego nastroju poprzez ustawienie w kręgu, podanie sobie ręki - „puszczenie iskierki”.
Zajęcie miejsc w kręgu na kocach - uświadomienie celów i tematu zajęć.
-
Rozmowa wprowadzająca:
- Czy dobrze być zdrowym?
- Dlaczego ludzie starają się o to, aby być zdrowymi?
-
Swobodne wypowiedzi uczniów na podane teamty.
-
Pokaz pantomimy:
Jak wyglądają i zachowują się ludzie zdrowi?
Jak wyglądają i zachowują się ludzie chorzy?
-
Podział na grupy - każda grupa losuje ilustracje przedstawiające przedmioty, które służą człowiekowi w utrzymaniu dobrego zdrowia.
-
Wybór ilustracji właściwych - odrzucenie złych.
-
Układanie haseł z rozsypanek wyrazowych na temat korzyści z posiadanego zdrowia (każda grupa losuje jedno hasło i dobiera do niego właściwe ilustracje).
Grupa I - „Dobre zdrowie pozwala cieszyć się życiem”.
Grupa II - „Zdrowie umożliwia niesienie pomocy słabszym”.
Grupa III - „Zdrowie pozwala osiągać bardzo trudne cele, które sprawiają radość i przyjemność”.
Grupa IV - „Zdrowie pozwala na wykonywanie ciężkiej, ale bardzo interesującej pracy”.
-
Podsumowanie zajęć: Kto pomaga ludziom zachować zdrowie?
-
Pożegnanie - „puszczenie iskierki”.
Scenariusz II
Temat: Czy potrafię dbać o higienę jamy ustnej?
Cele:
-
wdrażanie do dbania o higienę jamy ustnej;
-
rozpoznawanie owoców i warzyw;
-
ćwiczenia w prawidłowym myciu zębów;
-
znajomość produktów szkodliwych, mających wpływ na uzębienie.
Sposób realizacji: spontaniczne wypowiedzi, praca indywidualna, grupowa, pantomima, drama.
Materiały: rozsypanka wyrazowa, ilustracje dzieci z pięknym, zdrowym uśmiechem (ukazujące zdrowe zęby), ilustracje dzieci smutnych, które bolą zęby, zagadki, rebusy, opisy warzyw i owoców, rysunki warzyw i owoców.
Plan zajęć:
Integracja grupy, wytworzenie odpowiedniego nastroju poprzez ustawienie w kręgu, podanie sobie ręki - „puszczenie iskierki”.
-
Swobodne wypowiedzi dzieci na temat ilustracji:
- ilustracje przedstawiające dzieci uśmiechnięte ze zdrowymi zębami;
- ilustracje przedstawiające dzieci, które bolą zęby.
-
Układanie hasła z rozsypanki wyrazowej:
Jeśli chcesz mieć zdrowe ząbki, jak u wiewióreczki, po każdym posiłku używaj szczoteczki.
-
Swobodne wypowiedzi na temat prawidłowego dbania o higienę jamy ustnej.
-
Wysłuchanie wypowiedzi pani stomatolog na temat prawidłowego mycia zębów.
-
Pokaz pantomimy - ćwiczenia w prawidłowym myciu zębów.
-
Praca w grupach - każda grupa podaje dwoje propozycje na temat:
Jak należy się odżywiać, aby mieć zdrowe zęby?
-
Grupy odgadują nazwy owoców i warzyw na podstawie opisu warzyw i owoców, zagadek, rebusów, rysunków.
-
Nazwy owoców i warzyw:
Jabłko, sałata, marchew, kiwi, fasola, kukurydza, cytryna, słonecznik.
-
Drama - wizyta u lekarza stomatologa.
-
Odgadywanie nazw produktów, których nie należy spożywac w nadmiarze. Rebusy - ciasteczka, lizaki, cukierki, czekolada.
-
Podsumowanie zajęć: Jak czuliście się na dzisiejszych zajęciach?
Czego nauczyliście się na dzisiejszych zajęciach?
-
Pożegnanie - „puszczenie iskierki”.
SCENARIUSZ IMPREZY SZKOLNEJ O TEMATYCE ZDROWOTNEJ POD TYTUŁEM „ZDROWIE TO TWÓJ SKARB”
Celem imprezy jest zdobycie wiedzy o znaczeniu zdrowia w życiu człowieka oraz propagowanie zdrowego stylu życia.
Cel główny:
Cele operacyjne:
Uczeń
-
zna pojęcia: zdrowie, nawyk, zdrowa żywność, higiena
-
zna zasady higienicznego trybu życia
-
przestrzega zasad higieny
-
prawidłowo dba o higienę jamy ustnej
-
dostrzega ścisłe zależności pomiędzy zdrowiem człowieka a stanem czystości środowiska, w którym przebywa
-
umie przygotować - z zastosowaniem wymogów higieny - zdrowy posiłek
-
podejmuje odpowiedzialność za zdrowie i życie swoje oraz innych
-
prowadzi zdrowy styl życia
-
propaguje idee poszanowania zdrowia w swoim środowisku rodzinnym, rówieśniczym i społecznym
Formy aktywności
Praca grupowa, indywidualna, zbiorowa jednolita.
Metody pracy wspierające aktywność:
- problemowa
- słowna
- działalności praktycznej
- drama
- prezentacja
Materiały:
Rekwizyty: gazetki ścienne o tematyce zdrowotnej, dyplomy dla laureatów i uczestników konkursu na najpiękniejszą gazetkę, czasopisma i książki z artykułami na temat dbałości o zdrowie.
Uczestnicy: klasa II a i IV a (Klub „Wiewiórka” i Koło Ekologiczne).
PRACE PRZYGOTOWAWCZE
Przygotowania rozpoczęły się na dwa tygodnie przed Światowym Dniem Zdrowia (przygotowanie scenek o tematyce zdrowotnej, ogłoszenie konkursu na najpiękniejszą gazetkę ścienną, wykonanie rekwizytów i kostiumów). Wykonanie i rozesłanie zaproszeń dla rodziców, higienistki szkolnej, dyrektora szkoły, przedstawiciela prasy lokalnej.
Impreza podzielona była na dwa etapy:
PIERWSZY ETAP
-
przeprowadzenie zajęć w klasie II a rozwijających prawidłowe nawyki higieniczne i uwrażliwiających na sposób odżywiania się oraz na dbałość o higienę jamy ustnej
-
rozstrzygnięcie konkursu na gazetkę ścienną
-
projekcja filmu pod tytułem „Śnieżnobiały uśmiech” i wykonanie prac plastycznych inspirowanych obejrzanych filmem
DRUGI ETAP
-
podsumowujący etap pierwszy, czyli zorganizowanie i przeprowadzenie apelu pod tytułem „Zdrowie to twój skarb”, połączonego z wręczeniem dyplomów zwycięzcom i uczestnikom konkursu gazetek i wystawą prac konkursowych.
-
udział w warsztatach promujących zdrowie (kiermasz zdrowej żywności, wręczenie recepty na długowieczność, pomiar wzrostu i wagi, prezentacja metod dbania o włosy, cerę, zęby).
Ewaluacja
na zakończenie imprezy uczniowie klasy II a odpowiadali na pytania:
Maria Tatarczuch
|